Goya

Ιανουαρίου 25, 2007 § 2 Σχόλια

(ο πίνακας την εβδομάδας- για να δείτε και τον προηγούμενο κάντε κλικ επάνω δεξιά στο ομώνυμο link)

Όταν ο Ναπολέων Βοναπάρτης αποφάσισε να φέρει στη μόδα τις ταπετσαρίες στην διακόσμηση, με στόχο να ενδυναμώσει τα κατακρεουργημένα εργοστάσια υφασμάτων της Λυών και να βάλει χρήματα στα άδεια ταμεία του κράτους , ακριβώς εκείνη την στιγμή που υπέγραφε το επίσημο έγγραφο για την ανασυγκρότηση τους , η στιγμή του συναντήθηκε με την ζωή του Goya ,ενός άγνωστου τότε ζωγράφου κάπου στα βάθη της ηπειρωτικής Ισπανίας .

Το διαβατήριο του Goya για την Αυλή της Ισπανίας ήταν η προετοιμασία των σχεδίων για τις ταπετσαρίες των ανακτόρων.

Από τότε άρχισε μια θυελλώδης περίοδος για τον ζωγράφο που θα τον ακολουθήσει ,πολλές φορές θα τον κυνηγήσει μέχρι το τέλος της ζωής του.

Φαίνεται πως πλήρωσε αυτό που ένας από τους δασκάλους του , ο μεγάλος Βελάσκεθ κατάφερε να γλυτώσει καταφεύγοντας στον πυρήνα της οικογενειακής γαλήνης .Ο Goya δεν κατάφερε να χαλιναγωγήσει την ικανότητα του να «βλέπει» από την κλειδαρότρυπα την ψυχή των μοντέλων του.

Μάταια προσπάθησε να το κρύψει .Στα πορτραίτα της βασιλικής οικογένειας ,οι φιγούρες σχεδόν ίπτανται ,βγαίνουν μέσα από μια ομίχλη παραζάλης , παίζουν με τις σκιές γιατί έτσι και αλλιώς αυτή είναι οι μοίρα τους – να ζουν μια άλλη ,παράλληλη ζωή από αυτή που θεωρείται κανονική.

Και κάποια στιγμή προσκυνά την γυναίκα.

La Maja Desnuda

Ίσως γιατί μονάχα μπροστά σε αυτήν είναι ανίσχυρος ,δεν μπορεί να διαβάσει πίσω από την ψυχή ,ίσα –ίσα που καταφέρνει να κοιτάξει από το παράθυρο.

Είναι η πρώτη φορά που μια γυναίκα ποζάρει χωρίς κανένα ίχνος ντροπής ,δεν προσπαθεί να κρύψει τίποτα. Είναι η πρώτη φορά που δεν κρύβεται το αιδοίο στην ζωγραφική .

Η maja απλώς απολαμβάνει το βλέμμα του παρατηρητή της και ολοκληρώνει το πανάρχαιο καθήκον της ,αρχίζει τον κύκλο της γέννησης ,γίνεται το αντικείμενο του πόθου.

La Maja Vestida

Δεν γνωρίζουμε την ταυτότητα του μοντέλου .Ούτε ξέρουμε γιατί ο Goya την ζωγράφισε ντυμένη και γυμνή .Πολλοί λένε πως αρνήθηκε πεισματικά να την ντύσει όταν του ζητήθηκε ,και ζωγράφισε μια άλλη ,ολόιδια και ντυμένη ,άλλοι υποστηρίζουν πως ήταν ένα καπρίτσιο που ζήτησε ένας πλούσιος φίλος του ,ένα παιχνίδι για την κρεβατοκάμαρα με 2 εναλλασσόμενα πορτραίτα.

Αυτό που βλέπουμε είναι το γυμνό σώμα να λάμπει και να αντανακλά μέσα σε μια φωτεινή παλέτα που εστιάζει μονάχα εκεί ,στο σώμα.

Η maja ντυμένη μας φανερώνει κατιτί από την ταυτότητα της , είναι μια αριστοκράτισσα ντυμένη με μποέμ ρούχα , μια φιλήδονη επαναστάτρια. Η παλέτα σκουραίνει, όλες οι εντυπώσεις μένουν στις πτυχώσεις του φορέματος της που την γδύνουν ξανά.

Και κάπου εκεί σαν να κλείνει μια πόρτα πίσω του ο Goya.Ανοίγει μια άλλη αλλά δεν ξέρει που οδηγά.

Λένε ότι δηλητηριάστηκε από τις οσμές των ευφάνταστων προσμίξεων που έκανε για φτιάξει τα χρώματα του .Άλλοι είναι σίγουροι πως άρχισε να χάνει τα λογικά του όταν άρχισε να μελετά τους ψυχικά αρρώστους στα ιδρύματα ανιάτων.

Χάνει σταδιακά την ακοή του και μετά τα λογικά του .Οι πίνακες του γίνονται σκοτεινοί , με θεούς που τιμωρούν μικρά ανθρώπινα πλάσματα.

Χάνει το εαυτό του.

Και λίγο πριν πεθάνει ,ζωγραφίζει τον πρώτο ίσως πολιτικό πίνακα. Σίγουρα τον πρώτο βαθιά αντιπολεμικό.

The Execution of the Defenders of Madrid.

Advertisements

§ 2 Responses to Goya

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

What’s this?

You are currently reading Goya at superficial intelligence.

meta

Αρέσει σε %d bloggers: