1. Giotto – La rinuncia degli averi

Ιανουαρίου 15, 2007 § Σχολιάστε

Λένε πως ο Cimabue αναγνώρισε τον ταλέντο του Giotto , όταν ο δεύτερος πιτσιρικάς ακόμα, σχεδίαζε τα πρόβατα του κοπαδιού της οικογένειας του .

Ήταν το σωτήριο έτος 1269.

Η αλήθεια όμως είναι πως εκείνη την εποχή , η οικογένεια του Giotto είχε ήδη μετακομίσει στη Φλωρεντία ,μαζί με άλλες πολλές οικογένειες αγροτών και κτηνοτρόφων, ακολουθώντας το όνειρο μιας καλύτερης ζωής και συσπειρώνοντας έτσι τα πρώτα αστικά κέντρα. Ο πατέρας του Giotto είχε εμπιστευθεί τον γιο του στον ζωγράφο Cenni di Pepi, τον επονομαζόμενο Cimabue , για να μάθει την τέχνη.

Υπάρχουν πολλοί μύθοι για τη ζωή του Giotto .Υπάρχουν άλλα τόσα έργα του χαμένα στις εκκλησίες της ιταλικής χερσονήσου , και ακόμα άλλα με την υποψία της συμμετοχής του . Aνάμεσα σε όλα αυτά στέκει κάτι που ενώνει μυθο και την πραγματικότητα , ο Giotto εμπνευσμένος από το όραμα του δασκάλου του ,έκανε χρέος και στάση ζωής τον πραγματικό ρόλο του καλλιτέχνη. Έγινε άνθρωπος της εποχής του.

Μια εποχή που η απεικόνιση της ζωής των Αγίων και του Χριστού ήταν το μόνο αποδεκτό θέμα. Και ο μυστηριακός ,εσωστρεφής ,αυστηρός και συμβολικός βυζαντινός τρόπος ζωγραφικής επικρατούσε σχεδόν παντού .

Ενώ στο βορρά το γοτθικό στυλ κατακεραύνωνε και τρόμαζε τους κατοίκους με τον φόβο θεού τα βράδια στις πολεις .

Ο Giotto άρχισε να ζωγραφίζει τους ανθρώπους γύρω του .Τους ανθρώπους της πόλης .Τους φίλους του.Μαζί με τους Αγίους .Μέσα σε επεισόδια από την Καινή Διαθήκη .

Το 1318 ήταν πλέον ένας πλούσιος και αναγνωρισμένος ζωγράφος .Είχε πια ταξιδέψει στην μισή Ιταλία , είχε δεχθεί το νεύμα αποδοχής του Πάπα , και ένα ολοδικό του εργαστήριο με πολλούς μαθητές και υπεύθυνο τον γιο του Francesco .Aκόμα είχε γίνει τόσο τρεντυ που η πόλη πνιγόταν από τους μιμητές του.

Αναλαμβάνει να ζωγραφίσει με τους μαθητές του το παρεκκλήσι της οικογένειας Βardi ,χρηματοδότες και ευεργέτες στην εκκλησία της Santa Croce με θέμα την ζωή του Αγ.Φραντσέσκου , καλοδεχούμενο πάντα σαν μήνυμα ταπεινότητας και αποστροφής από τα υλικά αγαθά ,που η Φλωρεντία της εποχής ίσως και να έχει αρχίσει να το παραβλέπει .

Στην σκηνή που ο Άγιος αποστρέφεται τον υλικό πλούτο, όλα είναι σαν έχουν βγει μέσα από την καθημερινότητα της Φλωρεντίας .Το κτίριο που χωρίζει την τοιχογραφία στην μέση , στο τυπικό ιταλικό γοτθικό ρυθμό της εποχής υπογραμμίζει την επίμονη προσπάθεια του ζωγράφου για απεικόνιση σε 3 διαστάσεις ,της ζωής δηλαδή που ζουμε ,πέρα από το υπερφυσικό δισδιάστατο της βυζαντινής εικονογραφίας . Οι ήρωες ντυμένοι με σύγχρονα ρούχα , με εκφράσεις αληθινές υποδεικνύουν την αντίθεση στο κούρνιασμα της γύμνιας του αγίου μέσα στις αγκάλες της εκκλησίας .

Θέλεις να πλησιάσεις τον τοίχο και να ακούσεις τις φωνές ,την έκπληξη της επαναστατικής πράξης ,το κλάμα του παιδιού στην γωνία να χαϊδέψεις τις πτυχές από τα πλούσια βελούδα .Όλα αυτά σε μια υπόσταση ανθρώπινη και πραγματική ,με τον σεβασμό στην δυναμική του ανθρώπινου είδους .

Στην ίδια εκκλησία , μετά από χρόνια θα γίνει και ο τάφος – προσκύνημα του Δάντη ( ο πραγματικός υπάρχει στην Ραβέννα ) φίλου αγαπημένου του Giotto , που λίγο πριν πεθάνει το 1337,στην τελευταία του τοιχογραφία στην Φλωρεντία θα τον απεικονίσει με τρυφερότητα ανάμεσα στα επεισόδια των αγίων , στην γέφυρα ανάμεσα στο ανθρώπινο και το θεικό .Και αυτή είναι ίσως η πρώτη κίνηση αυθόρμητου μοντερνισμου.

Η Αναγέννηση έχει χτυπήσει την πόρτα ,και μετά την υποδοχή , έχει μόλις κάτσει αναπαυτικά στον καναπέ για να την κεράσουν γλυκό του κουταλιού.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

What’s this?

You are currently reading 1. Giotto – La rinuncia degli averi at superficial intelligence.

meta

Αρέσει σε %d bloggers: